UB – farní chrám

UHERSKÝ BROD – Farní chrám Neposkvrněného početí Panny Marie

Prospektová skříň varhan farního kostela je původní, barokní, z 18. století. Starý barokní nástroj, poznamenaný řadou zásahů, sloužil ve farním kostele od 18. stol. až do roku 1934.

Kolem roku 1930 se začalo uvažovat o novém nástroji /díky památkové péči se podařilo zachovat původní barokní skříň – prospekt/.

Nástroj byl přestavěn a značně rozšířen za varhaníka Emila Háby roku 1934 varhanářskou firmou Rieger-Kloss z Krnova. Nový nástroj, v duchu romantického tónu, sloužil v našem kostele v l. 1934 – 1990, kdy už bylo nutné, zvlášť pro zastaralost traktury, přistoupit k rekonstrukci. Tato byla ve znamení návratu k původnímu lesklému a barevnému tónu varhan.

    SOUČASNÝ NÁSTROJ

je z roku 1991. Předchozí romantickou dispozici zcela přepracoval P. Angelik Zdeněk Mička OP. Zmenšením nástroje – ze tří manuálů na dva – se získal na kůru nejen prostor, ale také vynikla krása původní barokní skříně. Tato „redukce“ manuálů znamenala zmenšení pouze ve zrušení jednoho manuálu, nikoliv ve zmenšení nástroje- ten je dnes naopak vetší.

Barokní varhany měly 16 rejstříků a asi 1000 píšťal, romantický nástroj z r. 1934 měl 29 rejstříků a 1762 píšťal ve třech manuálech a pedálu.

Nynější nástroj má 29 rejstříků a 2192 píšťal ve dvou manuálech a pedálu. Rekonstrukční práce provedla firma Varhany Brno v roce 1991.

          Současná dispozice varhan

      I. manuál

      • Gamba 16´
  • Principal 8´
  • Flétna dutá 8´
  • Kvintadena 8´
  • Salicional 8´
  • Oktáva 4´
  • Roh kamzíkový 4´
  • Kvinta 2 2/3´
  • Superoktáva 2´
  • Kornet 2-5x  8´
  • Mixtura 4x 1 1/3´
  • Cimbál 3x 1´
  • Mixtura terc. 2-3x 1 3/5´
  • I – I 4´
  • II – I 8´
  • II – I 4´
  • Tremolo

    II. manuál (žaluziová skříň)

  • Principal 8´
  • Kryt 8´
  • Vox Coelestis 8´
  • Praestant 4´
  • Roh noční 4´
  • Nasard 2 2/3´
  • Piccolo 2´
  • Tercie 1 3/5´
  • Superoktáva 1´
  • Mixtura 3-4x 1´
  • Dulcian 16´
  • II – II 4´
  • Tremolo
      Pedál
  • Subbas 16´
  • Oktávbas 8´
  • Kvintbas 10 2/3´
  • Septerciový bas 2x 4 2/7´
  • Pozoun 16´
  • I – P 8´
  • II – P 8´
        Pomocná zařízení:

 Volné kombinace A, B; Pevné kombinace MF, F, PL, TT, AAP; Vyp. jaz.; Crescendový válec; Vypínač cresc. válce

 

Dispozice varhan farního kostela

    (1934-1990, E. Hába)

     I. manuál

  • Bourdon 16´
  • Principál 8´
  • Flétna dutá 8´
  • Salicionál 8´
  • Oktáva 4´
  • Superoktáva 2´
  • Mixtura 4x 2´

    II. manuál

  • Kryt jemný 8 ´
  • Flétna příčná 8´
  • Viola da Gamba 8´
  • Vox coelestis 8 ´
  • Praestant 4 ´
  • Roh kamzíkový 4 ´
  • Flageolet 2 ´

    III. manuál

  • Principál houslový 8´
  • Flétna koncertní 8 ´
  • Italský principál 4 ´
  • Roh noční 4´
  • Nasard 2 2/3´
  • Tercie 1 3/5´
  • Kornet 5x 8´
  • Hoboj 8´
  • Dulcián 16´

    Pedál:

  • Subbas 16´
  • Bourdonbas 16´
  • Violonbas 16´
  • Oktávbas 8´
  • Basová flétna 4´
  • Dulcián 16´ trsm.
  • Pozoun 16´

 

Že romantický zvuk varhan (nehledě na trakturu) už nevyhovoval je zřejmé i z toho, že už před rokem 1989 byl vypracován návrh na jejich rekonstrukci se změnou dispozice.

Nová dispozice měla vypadat takto:

    I. manuál

  • Kvintadena 16´
  • Principál 8´ (zeslabený)
  • Flétna trubicová 8´
  • Salicionál 4´
  • Oktáva 4´
  • Superoktáva 2´
  • Mixtura 4x 2´

    II. manuál

  • Flétna příčná 8´
  • Praestant 4´
  • Flétna 4´ (z Krytu 8´)
  • Roh kamzíkový 2´
  • Tercie 1 3/5´
  • Kvinta 1 1/3´
  • Cymbál 3x 1´

    III. manuál

  • Principál houslový 8´
  • Flétna koncertní 8 ´
  • Italský principál 4 ´
  • Roh noční  2´
  • Nasard 2 2/3´
  • Sedecima 1´
  • Kornet 5x 8´
  • Hoboj 8´
  • Dulcián 16´

    Pedál:

  • Subbas 16´
  • Principálbas 16´
  • Kvintbas 10 2/3´
  • Oktávbas 8´
  • Basová flétna 4´
  • Mixtura 4x 2´ (trsm. z I. man.)
  • Pozoun 16´

    Spojky:

I – P  8´; II – P  8´; III – P  8´; II – I  16´; II – I  8´; III – I  8´; III – I  4´; I – I  4´; III – II  16´; II – II  16´

Fotogalerie varhan z l. 1934 – 1990

(V bočních věžích byl 3. manuál)

 

J. Hrubý, P. Angelik Zd. Mička OP, foto: R. Rychlík, J. Hrubý